NILAI KEMANUSIAAN

Ke Mana Hilangnya Kasih dan Sayang.

Suatu persoalan yang wajib dijawab atau sekurang-kurangnya difikirkan oleh semua orang.
Saban hari kita baca di dada akhbar tentang perkara yang berlaku dalam masyarakat kita
  • anak memukul ayah atau ibu
  • anak mencuri barangan atau wang ayah dan ibu
  • mencuri dan memukul jiran
  • pelajar memukul guru
  • anak menyaman ayah
  • ayah menyaman anak
  • merosakan harta benda awam
  • pelajar membakar sekolah
  • membuang bayi di tong sampah,tepi jalan

Adakah kerana kita semakin maju,maka semakin hilang nilai kasih sayang di dalam jiwa kita?Adakah kemajuan yang kita kecapi selama ini wajar di jadikan alasan untuk tidak memperdulikan orang di sekeliling kita?

TIDAK. Hilangnya atau nipisnya kasih sayang dalam jiwa kita dalah disebabkan kita kurang melahirkan kasih sayang terhadap diri sendiri,keluarga, apatah lagi kepada sesama manusia.

Read Users' Comments (1)comments

KATA PUJANGGA

Bersatuteguh,bercerai roboh,sebatang lidi mudah dipatahkan tapi seberkas lidi boleh jadi penyapu...Begitu kan adanya!!!

Jadikan persaudaraan kita sesama muslim sebagaimana hubungan antara kedua-dua biji mata kita! Meskipun mereka tidak pernah melihat antara satu sama lain,TETAPI...

mereka berkedip bersama
mereka menangis bersama
mereka bergerak bersama
mereka melihat bersama
dan mereka juga tidur besama... RENUNGKAN!!

Jika kita fikirkan kebencian,kita akan dibenci,
Jika kita fikirkan permusuhan,kita akan dimusuhi,
tapi jika fikirkan KASIH SAYANG kita akan DISAYANGI.
So....fikirkanlah yang baik-baik aje.

Read Users' Comments (1)comments

TIP MAKANAN OTAK CEMERLANG

Secara umumnya,selain teknik pembelajaran yang betul,pemakanan yang sihat dan seimbang serta berdoa dan bertawakal adalah keadah asas membantu kesihatan otak untuk menjadikan kita pelajar cemerlang.

Antara jenis makanan yang boleh meningkatkan fungsi ingatan dan perkembangan otak:

bijirin dan kekacang( badam,walnut, kekacang soya,kismis,habbatus sauda)

Sayur-sayuran( lobak merah,halia)

Tumbuhan herba( ginkgo biloba)

  • Air (air mineral,air zam-zam,madu,susu,air soya,kopi0

  • Daging ayam

  • Telur ayam

  • Ikan tuna

  • Ulam-ulaman(pegaga,daun saderi,kemangi)

  • Buah-buahan(anggur hitam,kurma,buah delima,blue berrym pisang)

  • Roti

  • Minyak(minyak ikan,minyak zaitun,minyak rosemary,minyak sage)

Read Users' Comments (1)comments

obes

obesiti sering dikaitkan dengan tabiat pengambilan makanan seseorangan.Kanak-kanak yang mengalami obesiti,biasanya membesar sebagai orang dewasa yang gemuk dan terdedah kepada pelbagai penyakit seperti darah tinggi,kencing manis, masalah jantung serta barah.
ternyata kegemukan adalah mengundang kepada pelbagai penyakit koronari,diabetes dan strok.Dari itu makanlah makanan yang berkhasiat dan seimbang.

-Makan paling banyak bijirin seperti roti ,oat jagung dan capati.

-Banyakkan makan buah-buahan

-kurangkan pengambilan gula atau susu pekat

-kurangkan makan berminyak dan garam

-pilih nasi putih bukan nasi beriani,nasi minyak atau nasi lemak

-lebihkan makan makanan yang d panggang,d rebus atau d kukus

-makan banyak tofu,kacang soya jenis kekacang

-banyakkan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.

-kurangkan makan makanan ringan snek.

Read Users' Comments (1)comments

SK Peserai Johan lagi

Apa??? SK Peserai menang lagi? Macam tak caya aje......
Yes!!! Menang tetap menang.

Jurulatih yang letih. Tak tau penat.
sedarlah wahai kawan-kawan ku.... ko rang ni semua umor dah nak senja...
Pencilak annnn ....je....
Hadiah banyak... macam tau dah menang je.....

Sorak sakan kakak kita nie....
Ya lah.... penolong pengurus.....
merangkap ketua kontinjen bhgian makanan.
Kenyang punya....

Pergh!!! Gembira sakan nampak....
Peserai menang...
Wira-wira ku...
wa caya sama lu....
Latih 2 hari dah menang....
Kalau sebulan... bukan pecah rekod, tapi... pecah pinggan mangkuk.
percayalah....

Read Users' Comments (1)comments

keindahan pulau tioman

Ini adalah peta pulau tioman. Pulau tioman merupakan pulau yang tercantik di Malaysia. Pulau Tioman merupakan pulau yg terbesar di pantai timur Malaysia. Pulau Tioman terletak 32 KM dari arah Mersing dan 80 KM dari arah Rompin. Nyaman, tenang, menghirup udara segar, sunyi dari hiruk pikuk manusia, pulau yg indah dan hidupan2 laut yg masih terpelihara merupakan kata2 yg menggambarkan keistimewaan Pulau Tioman yg mana Pulau Tioman merupakan 10 pulau tercantik di dunia












Read Users' Comments (1)comments

Ini lawak yang saya baca dari web kawan... Saya ingin berkongsi bersama rakan-rakan yang mengunjungi blog saya... Selamat membaca




Ini lawak yang saya baca dari web kawan... Saya ingin berkongsi bersama rakan-rakan yang mengunjungi blog saya... Selamat membaca




Selamat membaca

Read Users' Comments (1)comments